Dowiecie się jak zmierzyć łożysko sterów w domowych warunkach oraz jakie występują wyjątki w wymiarach. Wpierw kilka zdań wstępu.
Uprośćmy sprawę od samego początku i nie wnikajmy w tolerancje wymiarów oraz luzów osiowych i promieniowych. O te pierwsze zadbali producenci rowerów, a o te drugie zadbaliśmy my.
W większości wypadków wystarczy suwmiarka i pomiar obu średnic łożyska oraz grubości. Pomiar wymiarów nominalnych będzie wystarczający. Nie musimy używać mikrometru ani innych specjalnych narzędzi pomiarowych.
Tak pomierzymy wszystkie łożyska toczne w naszym rowerze, zwane również “maszynowymi”.
A co w przypadku łożysk sterów, które posiadają ścięcia (fazy) na bieżni wewnętrznej i zewnętrznej? W domowych warunkach wystarczy zwykła ekierka lub inny przymiar kąta 90’ciu stopni i już śpieszę wyjaśnić, co dalej.
Musimy wiedzieć, że występują dwa wymiary fazy w tego typu łożyskach - 45 stopni i 36 stopni; a my będziemy szukać kąta sumarycznego fazy 45 stopni, czyli 90 stopni. Dalej, na zasadzie eliminacji: jeżeli przymiar 90 stopni nie będzie pasował to oznacza, że musi to być ten drugi wymiar (36 stopni).
Dla pewności dla wszystkich łożysk sterów dodaliśmy rysunki techniczne pokazujące wszystkie ścięcia, aby nie było wątpliwości co mierzymy. Dodatkowo - używając filtrów wymiarów na stronie https://lozyskarowerowe.pl/lozyska-sterow wyeliminujemy wpierw wiele modeli, aby ułatwić sobie szukanie.
Nieco wyjątkowym przypadkiem jest średnica 30,15 oraz jeden wyjątek innego kształtu fazy. Opiszę te wyjątki od razu na początku, bo może dzięki temu naprowadzi Was to szybciej na poszukiwane łożysko.
1. Nietypowy kształt fazy.
A dokładniej mówiąc - nietypowe położenie fazy. Jeżeli weźmiemy nasze mniejsze łożysko sterowe i przypatrzymy się wewnętrznej fazie i zaobserwujemy, że faza nie jest na krawędzi łożyska; tylko zaczyna się wytoczoną średnicą - potem jest faza - dopiero dalej średnica, to z dużym prawdopodobieństwem mamy do czynienia z łożyskiem:
MH-P08F
https://lozyskarowerowe.pl/Lozysko-MH-P08F-30,5x41,8x8x45/45
Oczywiście upewnijcie się i dokonajcie reszty pomiarów średnic i kątów.
2. Średnica 30,15 i zbliżone.
W sieci i wg wielu dokumentacji serwisowych wiele łożysk posiada średnicę wewnętrzną określoną jako 30,15. Tym samym my również musimy podawać te średnice zgodnie z szeroko występującym oznaczeniem. Jednak mierząc łożyska może się okazać, że zamiast średnicy 30,15 zobaczymy wymiar 30,12 ; 30,18; a nawet 30,20. Jeżeli uzyskałeś takie wymiary z pomiarów to sprawdź łożyska wg poniższej ściągawki:
fi-30,1 - MH-P03K
https://lozyskarowerowe.pl/Lozysko-MH-P03K-30,15x41x6,5x36/45
fi-30,18 - MH-P08
https://lozyskarowerowe.pl/Lozysko-MH-P08-30,15x41,8x6,5x45/45
fi-30,18 - MH-P04
https://lozyskarowerowe.pl/Lozysko-MH-P04-30,15x39x6,5x45/45
fi-30,2 - MH-P08H7
https://lozyskarowerowe.pl/Lozysko-MH-P08H7-30,15x41,8x7x45/45 (uwaga - taką średnicę ma też ACB41)
Oczywiście sprawdźcie też resztę wymiarów!
Przejdźmy teraz do szukania wartości kąta fazy.
Włóżmy ekierkę (lub inny przymiar kąta prostego) do środka łożyska w taki sposób, aby jedna z przyprostokątnych stykała się z fazą. Teraz możemy sprawdzić dwie rzeczy - czy druga przyprostokątna leży na fazie (to mniej pewny sposób) i czy wierzchołek (a raczej jego dwusieczna) pokrywa się z osią łożyska.
Jeżeli się pokrywa to mamy fazę 45 stopni. Jeżeli się nie pokrywa - będzie to 36 stopni. Poniżej pokazuje to na rysunkach i zdjęciach.
W przypadku szukania kąta fazy zewnętrznej możemy postąpić analogicznie. W sposób obrazowy - jeżeli przymierzymy łożysko do naszego przymiaru kąta prostego to sprawdźmy czy fazy dobrze przylegają do przymiaru, a łożysko pochylone jest pod kątem 45 stopni. Jeżeli tak - mamy fazę 45 stopni. Jeżeli nie - mamy do czynienia z 36 stopniami.
Pamiętaj! Zmierz wszystkie wymiary!
A w razie wątpliwości napisz do nas biuro@lozyskarowerowe.pl